Používáním tohoto webu souhlasíte s použitím cookies pro zobrazení cíleného obsahu, reklamy a pro účely sledování návštěvnosti. Souhlasím Další informace

Číslo 3-4/2017: »Živočišná« atletika

AA zlepšuje čtyři základní tělesné body stability (na snímku Pavel Janda, kondiční trenér I. ČLTK Praha)

AA zlepšuje čtyři základní tělesné body stability (na snímku Pavel Janda, kondiční trenér I. ČLTK Praha)

Ahoj, jmenuji se Sarah, je mi 36 let, jsem bývalá profesionálka a matka dvou chlapců. Přestože jsem během své kariéry v rámci kondičního tréninku využívala atletickou přípravu, nevím toho moc o Animal Athletic – živočišné atletice, na kterou se mě nedávno přítel zeptal. Můžete nám ji přiblížit?

Jistě, milá Sarah. V poslední době jsme mohli vidět mnoho různých způsobů posilování s vlastní vahou těla, řadu z nich označených módními názvy. Animal Athletic, využívání živočišných pohybů za účelem harmonizace těla, není žádná „další nová věc“, ale jeden z nejstarších způsobů pohybu v historii. Například v józe je mnoho poloh označováno názvy zvířat, od kterých jsou odvozeny (převzaty).

Sarah: Na čem je živočišná atletika založena?

Na principu toho, že biomechanika a výkony (pohyb) lidí a zvířat jsou velmi podobné a lidé mají v genech cosi jako přirozenou pohybovou inteligenci. Ta podporuje anatomické chápání rukou a nohou jako základnu pro pohyb po zemi. Dobrý a bezbolestný pohyb vychází z mobility ve třech základních kamenech: noha, bok, páteř. Plus vědomé používání tělesných os a úrovní ve všech třech (uvedených) dimenzích.

Sarah: A co jsou největší benefity?

Můžeme je shrnout do následujících skupin:

Vývoj. Zřejmě víte, že fáze lezení u malých dětí je základní pro vývoj jejich koordinace, síly a mobility. Ale pravděpodobně nevíte, že člověk může mnoho získat, bude-li v lezení pokračovat i v dospělém věku. Budete-li využívat synergii mezi horní a spodní částí těla pro synchronizaci pohybů, můžete ovlivnit celý neuromaskulární systém a celkovou pohodu.

Stabilita. Když většina lidí slyší termín stabilita, převážně se jim vybaví stabilita jádra. Samozřejmě je to důležité, ale nejen to. živočišná atletika zlepšuje čtyři základní tělesné body stability – ramenní kloub, kde je paže spojena s trupem; kloub mezi lopatkou a páteří; lumbosakrální kloub spodní částí zad a kyčelní kloub, ovlivňující též koleno a kotník.

Hybnost, pružnost. Když se provádí správně, zvyšuje AA rozsah pohybu kloubů, přičemž posilováním svalů v okolí kloubů zlepšuje i stabilitu.

Síla. Věnujete-li tréninku všech čtyř základních bodů stability dost času, můžete výrazně zvýšit sílu zápěstí, ramen i trupu. Zároveň posílíte svaly dolní části těla v celé jejich délce.

Kardiovaskulární vytrvalost. Zkuste50 metrů lezení po čtyřech a vaše plíce budou lapat po vzduchu. Je to celkem jednoduché – svaly potřebují kyslík. Když totiž většina svalů pravuje najednou, tělo potřebuje kyslík. Změnou intenzity můžete dosáhnout ještě většího anaerobního efektu.

Sarah: Můžete doporučit konkrétní cvičení vhodná i pro děti?

Speciální program pro děti můžete najít například na stránkách www.animalexercisefun.org. Pro dospělé je nejlépe podívat se na na cvičení na youtube (klíčová slova animal athletic, animal flow workout atd.). Chcete-li něco zkusit hned teď, zkuste lezení nebo chůzi po čtyřech (míněno ruce a nohy). Užijte si to!

 

Další informace

Sdílet na:

www.tennis-arena.cz//cislo-3-4-2017-raquo-zivocisna-laquo-atletika-17824cz/

Diskuze:

Partneři

© Tennis Arena s.r.o. 2017, Design by Beneš & Michl.
Provozováno na CMS wmPUBLIC.

Projekt www.tennis-arena.cz využívá zpravodajství ČTK a SITA, jehož obsah je chráněn autorským zákonem.
Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK i SITA výslovně zakázáno.

TOPlist