Používáním tohoto webu souhlasíte s použitím cookies pro zobrazení cíleného obsahu, reklamy a pro účely sledování návštěvnosti. Souhlasím Další informace

Číslo 1-2/2014: Sociální média. Peklo nebo ráj?

Lucii Šafářové nejsou sociální sítě cizí (Foto: Archiv)

Lucii Šafářové nejsou sociální sítě cizí
(Foto: Archiv)

Internet změnil svět, o tom není pochyb. V posledních letech nastal obrovský boom v užívání sociálních médií coby kanálů komunikace. V současnosti je na celém světě více než bilion uživatelů Facebooku, 218 milionů aktivních uživatelů Twitteru a na Youtube shlédnou lidé denně více než 4 biliony videí. A existuje mnohem více sociálních médií a platforem, z nichž některé skoro nikdo nezná.

V dnešní době je mnohem snazší (elektronicky) komunikovat s lidmi z celého světa, aniž bychom museli reálně cestovat. Můžeme okamžitě číst i zadávat nejnovější zprávy, posílat komentáře k různým tématům, najít lidi, které známe, a být nalezeni lidmi, o jejichž existenci nemáme ani tušení. Můžeme sdílet fotky a videa, což je skvělé až do chvíle, kdy fotíme jen proto, abychom fotky prezentovali ostatním, a už si vlastně vůbec neužíváme daného okamžiku ve skutečnosti. Mění se i naše formy komunikace. Stále víc komunikujeme prostřednictvím SMS a emailů. Mnohým z nás, a hlavně našim dětem, začíná činit potíže gramatika v čteném i psaném projevu, zatímco chceme, aby naše zprávy byly viděny PRÁVĚ TEĎ. Jako všechno, i sociální média mají své kladné i stinné stránky.

Tento vývoj proniká i do sportu. Komunikační portfolio sportovců se v posledních letech výrazně změnilo, zvláště kvůli sociálním sítím. Zatímco dříve komunikovali sportovci a jejich manažeři s veřejností prostřednictvím asociací a klasických masových médií, nyní umožňují sportovcům sociální sítě komunikační samostatnost. Už nejsou závislí na svých manažerech a agenturách a sami si spravují účty na sociálních sítích, webové stránky, blogy apod. Ale mohou to zvládnout? Tato nová média nejen že zaberou spoustu času, ale nesou s sebou i nový druh nebezpečí. Zde jsou dva příklady z tenisové branže:

  1. Rebecca Marino, kanadská tenistka, 36. na světovém žebříčku (WTA) v roce 2011, se rozhodla skončit s tenisem v roce 2013 ve věku 22 let. Jedním z důvodů, který uvedla, byly negativní komentáře na sociálních sítích, které lidé denně posílali.
  2. Němka Angelique Kerber dostávala dokonce výhružky smrti na svůj profil na FB poté, co prohrála ve druhém kole Wimbledon 2013. Hrozby měla údajně na svědomí sázkařská mafie.

Následující tabulka z Londýnských OH 2012 vám pomůže zhodnotit váš uživatelský přístup k sociálním sítím. V neposlední řadě překontrolujte i to, jak je nastavena ochrana soukromí u sítí, které používáte. Vybírejte si sociální sítě s odpovídajícím nastavením v závislosti na obsahu, který chcete zveřejnit. Všechny informace, které se rozhodnete na sítě umístit, byste měli považovat za veřejné. A to bez ohledu na nastavení ochrany údajů, protože tyto informace mohou být přeposlány dál a může je tak vidět i někdo jiný, než komu jste je sami původně posílali.

Příklad z Čech: Čeští sportovci teprve objevují potenciál sociálních médií. Zde je žebříček pro Facebook:

-         Petr Čech (fotbalista) – 214 000 fanoušků

-         Jaromír Jágr (hokejista) – 213 000 fanoušků

-         Petra Kvitová (tenistka) – 160 000 fanoušků

 

ANO

NE

Ukažte svou osobnost.

 

Nevyjadřujte se negativně o soupeřích, o jiných zemích, organizacích nebo značkách.

 

Pamatujte: každý vás může vidět.

 

Nezapomeňte, že vaši rivalové také čtou vaše stránky.

 

Buďte zodpovědní a rozvážní. (Jste osobně zodpovědní za obsah, který poskytujete, i za to, jak se chováte online. Buďte opatrní, máte-li pochybnosti, informaci nezveřejňujte.)

 

Nebuďte hrubí. (Nepouštějte se do hádek se svými čtenáři. Místo toho jim ukažte, že jim nasloucháte a reagujte pozitivním způsobem.)

Podělte se o své sportovní výkony a úspěchy.

 

Nepředpokládejte, že když něco smažete, tak to zcela zmizí. (Je téměř nemožné zcela odstranit informaci ze sociálních sítí, i když ji vymažete z původního zdroje. Přemýšlejte proto o všem, co zveřejňujete!)

 

Odpovídejte na otázky lidí skutečnými životními příběhy.

 

Nezveřejňujte žádné osobní informace! (Můžete uvést obecné informace, např. v jakém městě žijete, ale přesné místo, školu apod. neuvádějte.)

 

Buďte upřímní. (Říkejte pravdu a případnou chybu co nejrychleji opravte.  Neměňte starší zprávy, aniž byste na to upozornili.)

 

Nezapomínejte na gramatiku. (Je sice dobré mluvit jako běžný uživatel sítě, ale měli byste se snažit dodržovat správnou gramatiku.)

Posílejte pravidelné komentáře. (Čím více komunikujete s fanoušky, tím lepší vztah si s nimi vytvoříte a tím častěji se budou vracet na vaši stránku.)

 

Neodkazujte na žádný nevhodný obsah. (Vždy se ujistěte, že všechny linky, které poskytujete, směřují na stránky s odpovídajícím obsahem.)

Pište o čemkoli, co vás zajímá.

 

Zaměřte se na plnění úkolů.

 

SYLVA PLISCHKE: Bývalá 27. hráčka světa a fedcupová reprezentantka Rakouska, čtvrtfinalistka French Open 1999; nyní žije v Innsbrucku 

 

Sdílet na:

www.tennis-arena.cz//cislo-1-2-2014-socialni-media-peklo-nebo-raj--5825cz/

Diskuze:

Partneři

      LIVESCORE.in

© Tennis Arena s.r.o. 2017, Design by Beneš & Michl.
Provozováno na CMS wmPUBLIC.

Projekt www.tennis-arena.cz využívá zpravodajství ČTK a SITA, jehož obsah je chráněn autorským zákonem.
Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK i SITA výslovně zakázáno.

TOPlist