Používáním tohoto webu souhlasíte s použitím cookies pro zobrazení cíleného obsahu, reklamy a pro účely sledování návštěvnosti. Souhlasím Další informace

Číslo 1-2/2017: »Slow motion« trénink

Zrcadlo může být skvělým partnerem při »slow motion« tréninku. Ví to také Markéta Vondroušová. (Foto: Martin Sidorják)

Zrcadlo může být skvělým partnerem při »slow motion« tréninku. Ví to také Markéta Vondroušová. (Foto: Martin Sidorják)

„Jmenuji se Leyton, je mi 22 let a chtěl bych se zeptat na efekt vysoce intenzivního »slow motion« tréninku. Slyšel jsem o zvukovém efektu při zvedání vah. Existuje něco podobně užitečného i v tenise, myšleno pro tenisový pohyb?“

„Určitě, milý Leytone. Chcete-li se perfektně naučit novou techniku – a to může být třeba i nová technika běhu na kurtu – nebo se zbavit starých nežádoucích vzorců, je velmi užitečné nejprve provádět správný nový pohyb pomalu nebo zpomaleně (slow-motion). Nejprve můžeš trénovat i bez rakety. Poté si vezmi raketu a prováděj pohyb pomalu na dvorci nebo před zrcadlem. Jakmile se cítíš pohodlně, krok za krokem pohyb zrychluj. Hraj různými rychlostmi. To může být později užitečné i během zápasu, kdy volíš nejen údery, umístění, hloubku a rotaci, ale i rychlost, abys soupeře vyvedl z rovnováhy, dostal ho mimo jeho komfortní zónu.“

Leyton: „A co vysoká intenzita?“

„Intenzita, kvalita a koncentrace jsou vždy před kvantitou! Pomalé provádění pohybu automaticky zvyšuje pozornost. Intenzitu lze například zvýšit použitím extra zátěže na raketě, použitím medicinbalu místo rakety nebo prováděním pohybu v extrémní pozici, jako třeba s hluboce pokrčenými koleny. Také lze prodlužovat délku trvání cvičení tak dlouho, až už nejsi schopen provádět opakování správně.“   

Leyton: „Nebudu pak příliš pomalý?“

„Vysoce intenzivní variantu slow-motion není pravděpodobně nejlepší začleňovat během turnaje. Správně. Před zrcadlem nebo na kurtu bez míče můžeš ale slow-motion provádět kdykoli. Samozřejmě je nutné pracovat také na rychlosti, hbitosti atd.! To vždy záleží na cílech, jaké máš.“

Leyton: „Báječné. Mohla bys prosím finálně shrnout benefity pomalého pohybu?“

„V každém sportu, viděno z neuropsychologické perspektivy, se každý z nás učí trochu jinak. Někteří spíše vizuálně, reagují nejlépe na obrázky a videa. Jiní zase preferují sluch a jako primární učební kanál používají jazyk. Mnoho hráčů reaguje nejlépe na kinestetické nebo hmatové učení, kde mohou pohyby cítit nebo vnímat hmatem. Trénink slow-motion patří do poslední skupiny a je vhodný pro každého. Většina sportovců se učí nejlépe prostřednictvím citlivé kombinace všech tří přístupů. Takže, když se naučíš novou dovednost pomalu a po částech, tvůj kouč by tě stále měl i verbálně korigovat, shlédnout s tebou video a nechat tě fyzicky opakovat pohyb tak dlouho, dokud ho tzv. nedostaneš pod kůži. Fajn zážitek je také zkusit si zpomalený pohyb se zavřenýma očima. Německý daviscupový exkouč a bývalý profesionál Carsten Ariens používá tento přístup při hmatovém učení svých žáků a nechává je zahřát se (warm-up) při zpomaleném pohybu bez zasahování míčů – stínovat. Při některých cvičeních je nechá zavřít oči těsně předtím, než zasáhnou míč. Největším přínosem zpomaleného pohybu je zvýšená pozornost. A v kombinaci s vysokou intenzitou je to rovněž zvýšená efektivita tréninku.“

 

Sdílet na:

www.tennis-arena.cz//cislo-1-2-2017-raquo-slow-motion-laquo-trenink-16809cz/

Diskuze:

Partneři

      LIVESCORE.in

© Tennis Arena s.r.o. 2017, Design by Beneš & Michl.
Provozováno na CMS wmPUBLIC.

Projekt www.tennis-arena.cz využívá zpravodajství ČTK a SITA, jehož obsah je chráněn autorským zákonem.
Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK i SITA výslovně zakázáno.

TOPlist