Používáním tohoto webu souhlasíte s použitím cookies pro zobrazení cíleného obsahu, reklamy a pro účely sledování návštěvnosti. Souhlasím Další informace

Číslo 3-4/2014: Trénujte mentální sílu

Barbora Záhlavová-Strýcová patří mezi emotivní hráčky (Foto: Tennis Arena / Martin Sidorják)

Barbora Záhlavová-Strýcová patří mezi emotivní hráčky (Foto: Tennis Arena / Martin Sidorják)

Co dělají špičkoví tenisté jinak než ti průměrní? Snad tento článek některé rozdíly osvětlí. Proslulý tenisový psycholog Dr. Jim Loehr, který pracoval s takovými velikány jako Pete Sampras a Andre Agassi, shromáždil za více než 10 let cenné informace o tom, co top hráči dělají ihned po skončení výměny a předtím, než rozehrají další.

Kromě rozhovorů a videí používal i tzv. biofeedback nástroje zpětné vazby jako elektrokardiograf, aby získal co nejpřesnější informace. Na základě tohoto výzkumu identifikoval 4 charakteristické vzory činnosti, kterou provádějí všichni špičkoví tenisté v průběhu 16-20vteřinové pauzy mezi jednotlivými body. A já jsem ráda, že se s vámi o ně mohu podělit.

Fáze I: Jakmile výměna skončí, špičkoví hráči zahájí rutinní reakce, aby dali průchod pozitivním emocím. Sama pro sebe jsem si zjistila (za pomoci kouče), že má smysl reagovat podobným způsobem na skvělý úder bez ohledu na to, zda ho učinil soupeř nebo já, stejně jako na chybu, ať už ji udělal protihráč či já. Pro mě vždy platilo následující: po vítězném úderu: a) zahraném mnou: „Ano,“ „Skvělá práce,“ b) po vítězném míči soupeře: „Skvělý úder,“ „Zbožňuju to.“ (vezměte to třeba jako příležitost také zahrát skvělý úder). Po chybě: a) vlastní: „Nech to být,“ b) soupeřově: „Nech to být.“

Fáze II: Ta ukazuje pohybové vzorce, které by měly hráčům pomoci uvolnit stres z předchozí výměny. Například můžete jít do zadní části kurtu, otočit se k soupeři zády, vytřepat trochu paže, vzít raketu do nehrající ruky, zakrýt si tvář ručníkem a dýchat tak pomalu a zhluboka, jak jen to jde.

Když se vrátím k legendě jako byl John McEnroe: na první pohled by se mohlo zdát, že sám sobě ubližoval, že ztrácel kvůli výbuchům vzteku koncentraci. Ale on se skutečně zbavoval stresu tím, že zamířil negativní gestikulaci směrem k rozhodčímu nebo soupeři. Nenabádám k tomu, abyste následovali jeho na kurtu. Je však dobrým příkladem toho, že když pociťujete negativní emoce, není to konec světa, pokud je brzy poté vědomě transformujete do něčeho pozitivního.  Někdy může být negativní reakce i lepší než vůbec žádná.

Fáze III: Ukazuje duševní vzorce, které umožňují hrát inteligentní tenis a uvažovat i pod tlakem. A abyste mysleli jasně i pod tlakem, potřebujete snížit co nejrychleji puls. To znamená, že pravidlo číslo 1 je být tak fit, jak jen to lze.

Fáze IV: Odehrává se těsně před zahájením další výměny a představuje vyšší úroveň koncentrace a často i představu, kam/jak chcete hrát. (Tu můžeme vidět i u atletů nebo ve sportech jako lyžování). Samozřejmě není možné předvídat celé utkání, ale lze si představit dva nebo tři údery či obecný rámec (ofenzivní či defenzivní přístup, přechod na síť, narušení rytmu soupeře apod.). Do hry vstupuje jak váš herní plán, tak i aktuální skóre.

Nejlepší světoví hráči mají tyto vzorce chování vyzkoušené již po řadu let a za stovky tréninků a zápasů. Nyní, když o nich víte, můžete také začít vědomě pracovat na své mentální síle, abyste zůstali psychicky odolní, a to i pod tlakem, nebo když máte pochybnosti. Až budete příště sledovat zápas, snažte se všímat si nejen úderů, ale dávejte pozor i na to, co dělají profesionálové po odehraném fiftýnu, ať už ho vyhrají nebo ztratí. Vždy mi přišlo jako velká škoda, že jako divačka nejsem schopna vidět, co si hráči myslí v určitých okamžicích; kdyby tak měli nad hlavou bubliny s texty.J Jsem přesvědčena, že vedle fyzických schopností jsou tyto myšlenky nejvíc rozhodujícím faktorem u nejlepších sportovců.

Zdroj: „The mental game“ od Dr. Jima Loehra, 1991

 

SYLVA PLISCHKE: Bývalá 27. hráčka světa a fedcupová reprezentantka Rakouska, čtvrtfinalistka French Open 1999; nyní žije v Innsbrucku

 

Sdílet na:

www.tennis-arena.cz//cislo-3-4-2014-trenujte-mentalni-silu-5824cz/

Diskuze:

Partneři

      LIVESCORE.in

© Tennis Arena s.r.o. 2017, Design by Beneš & Michl.
Provozováno na CMS wmPUBLIC.

Projekt www.tennis-arena.cz využívá zpravodajství ČTK a SITA, jehož obsah je chráněn autorským zákonem.
Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK i SITA výslovně zakázáno.

TOPlist