Používáním tohoto webu souhlasíte s použitím cookies pro zobrazení cíleného obsahu, reklamy a pro účely sledování návštěvnosti. Souhlasím Další informace

Číslo 5-6/2014: Ideální výkon – pro sportovce i manažery

Číslo 5-6/2014: Ideální výkon – pro sportovce i manažery

Číslo 5-6/2014: Ideální výkon – pro sportovce i manažery

Trvale vysoká výkonnost je dnes asi nejvíce vyhledávanou schopností jak mezi sportovci, tak mezi zaměstnanci a řídícími pracovníky. Ale jak můžeme takového výkonnostního stavu dosáhnout a udržet ho? Existuje mnoho částečných odpovědí, například vyšší plat, nebo finanční prémie, speciální slevy, semináře, worshopy nebo vzdělávací programy atd.

Ale existuje také řešení, které je společné pro obě skupiny. Po dvou desetiletích výzkumu na Institutu pro výzkum lidského výkonu v Orlandu se zdá, že tým okolo Dr. J. Loehra objevil základní odpověď na otázku, jak dosáhnout takzvaného „stavu ideálního výkonu“: Každý člověk musí být vnímán jako celek, který se skládá z těchto částí - tělo, emoce, mysl a duše. Trénink k optimálnímu výkonu musí probíhat systematicky na všech čtyřech úrovních, protože jsou vzájemně propojeny.

Rozsáhlý výzkum ve sportovním prostředí potvrdil, že dosažení stavu ideálního výkonu spočívá ve schopnosti mobilizovat energii, když je potřeba. Klíčem k tomu je efektivní nakládání s energií, což má dvě základní složky:

  1. Rytmický pohyb mezi výdejem energie (stres) a obnovou energie (regenerace) – také nazývaný “oscilace”
  2. Rituály, které podporují tuto oscilaci – rytmický proces výdeje energie a regenerace.

Možná překvapivě největším nepřítelem vysokého výkonu NENÍ stres, protože stres je vlastně stimulantem růstu. Problém spočívá v nedostatečné regeneraci.

Institut v Orlandu pohlíží na výkon jako na pyramidu, jejíž základnou je fyzická pohoda. Nad tím je emocionální zdraví, pak jasná mysl a vrcholem je cílevědomost. Stavu ideálního výkonu – vrcholového výkonu pod tlakem – je dosaženo, když spolu všechny úrovně navzájem spolupracují. Rituály podporující oscilaci – rytmus výdeje a obnovy energie – spojují jednotlivé úrovně pyramidy (viz obr. níže):

Náš tréninkový proces začíná na fyzické úrovni, protože tělo je základním zdrojem energie. Tato úroveň spočívá v dobrém sportovním výkonu, řádném odpočinku a správném příjmu potravy a tekutin. Podobně jako naše svaly bychom měli trénovat také náš vnitřní stav. Kromě rituálů na kurtu (psali jsme o nich ve vydání v říjnu 2013) existují také situace mimo kurt, kde můžete trénovat.

Já jsem například člověk, který se snaží vyhýbat konfrontacím. Dříve, když jsem na něco měla jiný názor, často jsem raději ukončila konverzaci, otočila se a odešla, což ve mě zanechávalo špatný pocit. Stálo mě hodně úsilí a práce s jedním z mých koučů, abych dokázala zůstat a čelit dané situaci. A výsledek? Jsem silnější a emocionálně vyrovnanější.

Vzhledem k tomu, že je obtížné zbavit se starých návyků, musíme ty nové pozitivní rituály neustále opakovat. Tady je pár tipů, které vám pomohou na emocionální, mentální a duchovní úrovni:

-       Tipy pro budování emocionálních schopností

  • Mnoho sportovců nosí sluchátka, když se připravují na utkání či závod. Hudba má silný fyziologický a emocionální efekt – například může zmírnit vaši nervozitu a napětí.
  • Řeč těla ovlivňuje emoce. Vědomé chování „jako kdyby“ (jsem naprosto sebevědomý...) vytváří úplně stejnou fyziologii, jakou vytvářejí opravdové emoce. Proto vědomě vytvářejte vnější vzhled takový, jak se chcete cítit uvnitř.
  • Blízké vztahy jsou asi nejsilnějším prostředkem k posílení pozitivních emocí a k dobré regeneraci. Rodinné setkání, večer s dobrými přáteli a s našimi milovanými je často cennější než zůstávat v kanceláři nebo na tréninku!

 

-       Tipy pro budování mentálních schopností – na tuto třetí úroveň pyramidy – kognitivní – se zaměřuje tradiční trénink ke zlepšení výkonu.

  • Pracujte na svém soustředění, time managementu, nebo pozitivním a kritickém myšlení.
  • Vyzkoušejte meditaci – nepotřebujete vedení od žádného guru. Je to celé o uklidnění mysli, uvolnění a prohloubení dechu.
  • Vytvořte si specifické duševní rituály pro udržení a povzbuzení pozitivní energie – například vizualizací.

 

-       Tipy pro budování duchovních schopností – slovo „duchovní“ vzbuzuje rozporuplné emoce a na první pohled se nezdá, že by mohlo souviset s velkými výkony. Přitom na institutu je duchovní schopnost jednou z nejhlubších hodnot a definicí silné cílevědomosti. Tato schopnost funguje jako silný zdroj motivace, soustředění, odhodlání a odolnosti.

  • Vytvořte si rituály, které vám umožní se zastavit a nahlédnout do vlastního nitra (meditace, psaní, modlitba, pomoc ostatním, atd.). Každá z těchto aktivit může sloužit jako zdroj pro obnovu energie – způsob, jak na chvíli zastavit vytrvalou aktivitu k dosažení cíle!
  • Dopřejte si dostatek času k propojení svých nejhlubších hodnot.

 

Vysoký výkon závisí na tom, jak lidé regenerují a obnovují energii, jak ji vynakládají, jakým žijí životem a jak zvládají svou práci. Pokud se cítí silní a odolní – fyzicky, mentálně, emocionálně a duchovně – jejich výkon je vyšší, s větším zapálením a po delší období.

 

1.jpg

 

Poznámka: The Human Performance Institute (Institut pro výzkum lidského výkonu) byl založen v roce 1991 jako “LGE Perfomance Systems” renomovanými psychology a autory mnoha knih doktorem Jimem Loehrem a doktorem Jakcem Groppelem. Více informací můžete získat na  www.hpinstitute.com.

SYLVA PLISCHKE: Bývalá 27. hráčka světa a fedcupová reprezentantka Rakouska, čtvrtfinalistka French Open 1999; nyní žije v Innsbrucku

 

 

 

Sdílet na:

www.tennis-arena.cz//cislo-5-6-2014-idealni-vykon-ndash-pro-sportovce-i-manazery-5093cz/

Diskuze:

Partneři

      LIVESCORE.in

© Tennis Arena s.r.o. 2017, Design by Beneš & Michl.
Provozováno na CMS wmPUBLIC.

Projekt www.tennis-arena.cz využívá zpravodajství ČTK a SITA, jehož obsah je chráněn autorským zákonem.
Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK i SITA výslovně zakázáno.

TOPlist