Používáním tohoto webu souhlasíte s použitím cookies pro zobrazení cíleného obsahu, reklamy a pro účely sledování návštěvnosti. Souhlasím Další informace

Číslo 9-10/2013: Moc (pozitivních) rituálů

Odborník přes rituály Rafael Nadal (Foto: Tennis Arena / Martin Sidorják)

Odborník přes rituály Rafael Nadal (Foto: Tennis Arena / Martin Sidorják)

Máme je všichni, ať už vědomě či podvědomě. Doma, v práci a samozřejmě také na kurtu. Budeme-li mluvit o rituálech špičkových hráčů, všichni si zřejmě vybavíme Rafaela Nadala, skutečného mistra rituálů a jedničku v žebříčku jejich provádění.

Všichni jsme viděli jeho stále se opakující vzorce: utírání ručníkem po každém bodu, i když vůbec není horko, tahání za šortky, láhve s pitím vyrovnané v řadě jako vojáci a s etiketami natočenými vždy na tu stranu kurtu, kam bude Rafa hrát. Víme, že nikdy nešlape na postranní čáry nebo že se během výměn nikdy nezvedne z lavičky dřív než soupeř. Někteří z nás znají i takové detaily, jako že jeho ponožky vždy dosahují do 15 cm lýtek nebo že si dává před každým zápasem studenou sprchu.

Všechny tyto rituály (rituál = akce, která se pravidelně opakuje) se mohou zdát až chorobně nutkavé. Ale ve skutečnosti jsou dokonale naplánované a plně vědomé! Rafa se nezajímá o to, zda se budou kolegové nebo tisk jeho „tikům“ posmívat, protože ví, jakou výhodu mu tyto rituály přinesou.

V tomto ohledu je samozřejmě rozdíl mezi rituálem a rutinou. Ten rozdíl nespočívá v samotné akci, ale v přístupu a v postoji k ní. Pro někoho je rutinou vstát každé ráno, vyčistit si zuby, dát si sprchu, obléci se, jít do práce. Nejde o moc význačnou část dne, ale musí se to udělat. Tak to děláme. Je to nádeničina. Oproti tomu rituálním činnostem přikládáme větší význam. Často je v nich skrytá symbolika a mají účel, který má svůj smysl. Významnou část tvoří samotný subjektivní prožitek dané aktivity. Následující tabulka z theemotionmachine.com ukazuje rozdíly mezi rutinou a rituálem:

RUTINA

RITUÁL

Minimální angažovanost

Plná angažovanost

Fádní a bezvýznamná

Symbolický a významný

Vnější motivace

Vnitřní motivace

(Život) je povinnost

(Život) je oslava

Tupé uvědomování si

Jasné uvědomování si

Neprovázaný sled úkonů

Říká příběh

Zaměřuje se na pouhé dokončení úkolů

Zaměřuje se na provedení úkolů

   

Rituály mají tu moc, že díky nim vytěsníme vnější vlivy a stresové faktory a soustředíme se jen na svůj záměr. V tomto případě na tenis. Rituály nám umožňují tzv. „ostrovní myšlení“ – je to druh izolace od okolního světa. Další výhodou rituálů je to, že nám pomáhají lépe překlenout negativní emoce, když už vyvstanou. Pomohou nám cítit se v bezpečí a často dokonce zvyšují úroveň sebevědomí a koncentrace. Boris Grundl, německý motivační trenér, vědec a expert na leadership říká, že úspěch závisí na množství rituálů. A mnoho sportovních guru mu dává za pravdu. Někdy se zdá, že čím je hráč lepší, tím kvalitnější má rituály. Co však v žádném případě u rituálů nefunguje, to je jejich kopírování. Přenášení na někoho jiného. Každý si musí najít vlastní rituály, které budou mít pozitivní účinek právě na něj.  

Tak tedy: zkuste si na dvorci vytvořit vlastní rituály, nebo si jich začněte aspoň vědomě všímat. Zde je pár příkladů a tipů pro inspiraci:

Rituály při podání: Před podáním zaujměte postoj, podívejte se letmo přes síť, naplánujte si, kam chcete podávat, respektive jak chcete odpálit míč. Profesionálové si často také vizualizují a předvídají úder soupeře, když ho dobře znají (trochu jako u šachistů). Poklepejte si míčkem tak často jak chcete. Dýchejte. Relaxujte a přehrávejte si vaše úderné podání.

Rituály při returnu: Podívejte se, jak stojí soupeř. Často podle toho můžete předpokládat, kam bude směřovat jeho podání. Relaxujte. Pomocí roznožení (šířka závisí opět na vašem pocitu a pohodlí) a oddychování si vytvoříte napětí a budete připraveni správně reagovat.       

Zvládání chyby: To je podle mého názoru nejdůležitější oblast, ve které si můžete vytvořit pozitivní rituály! Abyste se uměli vypořádat s negativním myšlením a emocemi, naučte se pozitivně reagovat na chyby. Pokud například zahrajete míč do sítě, protože vaše nohy byly příliš natažené, můžete zkusit toto: Obraťte se od sítě a řekněte si: „Nech to být.“ Pak si opravte úder ve své mysli: „Příště musím zůstat dole déle a držet kolena pokrčená. No tak. Při příští výměně. To dokážu.“

Zvládání vítězného úderu: I když uhrajete bod, určete si, co bude vaše nejlepší reakce. Často vůbec neoceňujeme své dobré údery! Můžete si říci: „Ano! To zbožňuju!“ Nebo: „Dobrá práce!“ Nebo sevřete ruku v pěst.

Mistrem rituálů budete, až se naučíte stejně pozitivně reagovat na chyby i vítězné údery soupeře, abyste nemátli svůj mozek. Když pokazí úder, řekněte: „Nech to být.“ Když soupeř zahraje opravdu pěkný úder, oceňte to a berte to jako příležitost k tomu, abyste také rozbalili své nejlepší údery. Důvod: váš mozek je často zmatený, když má reagovat naprosto odlišným způsobem na dvě akce, které jsou v podstatě totožné.

A nezapomeňte sledovat rituály soupeře! Často je používá, aby zamaskoval únavu či pochybnosti…

SYLVA PLISCHKE: Bývalá 27. hráčka světa a fedcupová reprezentantka Rakouska, čtvrtfinalistka French Open 1999; nyní žije v Innsbrucku

 

Sdílet na:

www.tennis-arena.cz//cislo-9-10-2013-moc-pozitivnich-ritualu-7845cz/

Diskuze:

Partneři

      LIVESCORE.in

© Tennis Arena s.r.o. 2017, Design by Beneš & Michl.
Provozováno na CMS wmPUBLIC.

Projekt www.tennis-arena.cz využívá zpravodajství ČTK a SITA, jehož obsah je chráněn autorským zákonem.
Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK i SITA výslovně zakázáno.

TOPlist