Používáním tohoto webu souhlasíte s použitím cookies pro zobrazení cíleného obsahu, reklamy a pro účely sledování návštěvnosti. Souhlasím Další informace

Číslo 9-10/2015: Připravte si vlastní comeback

Ilustrační foto

Ilustrační foto

Většina z nás se přiřítí na svět zdravá. Pak se něco začne dít špatně. To »něco« jsme my. Obvykle začneme dělat rozhodnutí, která jsou pro naše zdraví bídná. Jíme masově vyráběné nezdravé jídlo, které v našem těle zažehne toxické reakce. Máme sedavé zaměstnání, doma se svalíme na gauč a sledujeme televizi, hrajeme videohry, vozíme se autem, i když jedeme jen za roh, celkově minimalizujeme jakýkoli pohyb.

Ale naše těla byla a jsou sestrojena k tomu, aby se pohybovala! Kouříme, pijeme příliš mnoho alkoholu, užíváme drogy a další jedy, které nenapravitelně ničí celistvost našich buněk. Ne pouze těch v nohách a pažích, ale také buňky v mozku a orgánech. Není divu, že se někteří z nás cítí tak, jak se cítí. Ale mám dobrou zprávu: Každý s tím může – pokud skutečně chce – něco dělat! Pokud začleníte jen pár tipů Martiny Navrátilové do svého života, začnete se hned cítit a vypadat lépe. Když je začleníte všechny, nepůjde ani slovy vypovědět, o kolik lépe se budete cítit, vypadat a žít!

V tomto vydání bych se s vámi chtěla podělit o některé motivační náhledy z Martiny knihy „Stoprocentně svěží – Můj dietní a rekondiční program k dosažení duševní a tělesné svěžesti, 2006“. Bývalý kouč Martiny Mike Estep říkával: „Tenis se hodně podobá šachům, ale spousta žen hraje bez pár figurek. Některé z nich nedokáží zasmečovat, zahrát volej nebo kraťas.“ Možná jste se už pokoušeli dostat do formy, ale dosud jste neměli k dispozici všechny figurky. Abyste se ale dostali do formy, musíte mít všechny figurky na palubě. Následující kroky jsou těmi figurkami, které vám pomohou pracovat v rovnováze, abyste vyladili své tělo, duši i mysl:

Vytvořte si mentalitu sportovce

Všichni programujeme sebe sama skrze myšlenky. Stát na kurtu proti slavnému jménu nebo světové jedničce vás může motivovat, umožnit vám hrát uvolněně a na vysoké úrovni. Ale jste stoprocentně přesvědčeni, že můžete vyhrát? Nebo je tam stále trocha pochybností, strachu a nejistoty? Někteří rodiče pěstují sny už u svých dětí, jako to dělal otec Martiny, který jí říkával: „Uvěř tomu, že jsi ve Wimbledonu.“ Martina tak viděla ve své mysli stát sebe samu na centrkurtu ve Wimbledonu a nad hlavou držet trofej. Když vyrostla, začala snít sama. Jiní autoři používají výrazy jako „sebevyplňující proroctví“ nebo „zákon ozvěny“. Jinými slovy „co zasejete, to sklidíte“. Mentalita sportovce se vytváří ve vaší duši a srdci. Stává se vaší intenzivní součástí. Zahrnuje to i stanovování cílů, používání časopisů a tisku k monitorování výkonu a ke sledování, jestli se objevují vzory, ať dobré či špatné. Co je důležité vědět: Nemusíte být sportovec, abyste si vytvořili mentalitu sportovce!

Vytvořte si podpůrný tým

Díky vědomému vytvoření podpůrného týmu budete mít sílu jít stále dál. Budete-li mezi lidmi, které máte rádi a kterým důvěřujete a kteří naopak mají rádi vás a důvěřují vám, poskytne vám to – na emociální úrovni – určitý pocit naplnění. Výzkum jasně ukazuje, že lidé s podpůrným týmem spíše činí zdravější rozhodnutí, zažívají méně depresí a žijí déle. Váš podpůrný systém nad vámi může udržovat dohled a pomůže vám zbavit se špatných návyků.

Dopřejte svému tělu a duši vhodnou stravu

Dobrá výživa je základem výkonnosti v každé oblasti aktivního a úspěšného života. Když se vaše tělo zbaví toxinů, může se začít cítit více plné života. Máme kvantum jídla, ale měli bychom se zaměřit na jeho kvalitu. Dáte-li přednost organickým a konzumaci čerstvých a regionálních produktů v menších porcích, může to mít velký význam. Zkusit detoxikační den jednou týdně je legrace. Vynechávání masa není nutné. Místo toho si vybírejte organické maso a mléčné výrobky. Neobsahují antibiotika a růstové hormony.

Kromě vhodné stravy potřebujeme všichni pravidelně cvičit. Martina poskytuje rady jak cvičit s mnoha variantami pro lidi s menším zaujetím. Cvičit lze doma pouze s několika nenákladnými kusy vybavení, se zaměřením na sílu a kardio, a cvičení je navrženo tak, aby rozvíjelo energetický systém a omladilo vaše tělo. Základním principem toho, že „forma následuje účel“, je, že budete trénovat specificky, ve významu účelně: buď abyste zlepšili svůj tenis (či jiný sport), nebo s určitým cílem, jako je lépe tvarovaný zadek, plošší bříško nebo delší svaly. Vytvořte si vlastní pravidelný cvičební plán. Pro sebe jsem si našla Kieser Training (síla), tenis, chůzi, jízdu na kole, plavání (kardio) a Qigong jako perfektní fitness pro daný účel.

Doplňte sílu a energii

Unavuje vás být unavení?  Abyste dosáhli rovnováhy ve svém životě, musíte být otevřeni změnám návyků, vzorců chování, postojů, způsobu života. A jste-li tomu otevřeni, dělejte to POSTUPNĚ! Studie ukazují, že jsme všichni obecně odolní vůči změnám. Změna způsobuje, že se cítíme nepohodlně, mimo rovnováhu. Změna nás děsí. Většina z nás má ráda rutinu. Lidé se lépe vyrovnají se změnou, když je postupná a když nemají slepá místa, přijde-li na to, co změnit potřebuje. Často je dobré udělat před změnou pauzu. Udělejte si čas na osobní inventuru svého zdraví a tělesné kondice, která vás může upozornit na faktory, které ho pozitivně či negativně ovlivňují. Podobně jako je tomu u situačních a SWOT analýz pro firmy, i my bychom se měli odvážit zabývat se pohledem zpět, do svého nitra, a přeskupit priority. Pak bude potřeba změny jasnější.

Uzavřeme to skvělým příkladem toho, jak lze přestat s kouřením: Začněte tím, že nebudete kouřit v autě. Pak postupte dále. Začněte tím, že nebudete kouřit v autě a v kuchyni. Pak…

 

Další informace

Sdílet na:

www.tennis-arena.cz//cislo-9-10-2015-pripravte-si-vlastni-comeback-9468cz/

Diskuze:

Partneři

      LIVESCORE.in

© Tennis Arena s.r.o. 2017, Design by Beneš & Michl.
Provozováno na CMS wmPUBLIC.

Projekt www.tennis-arena.cz využívá zpravodajství ČTK a SITA, jehož obsah je chráněn autorským zákonem.
Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK i SITA výslovně zakázáno.

TOPlist