Používáním tohoto webu souhlasíte s použitím cookies pro zobrazení cíleného obsahu, reklamy a pro účely sledování návštěvnosti. Souhlasím Další informace

Menu malého tenisty musejí ohlídat rodiče a trenér

Na stravu malých dětí musejí dohlížet rodiče  (Foto: Tennis Arena/Martin Sidorják)

Na stravu malých dětí musejí dohlížet rodiče
(Foto: Tennis Arena/Martin Sidorják)

Jaká strava je vhodná pro malé sportovce? Především pestrá, což znamená dostatek ovoce, zeleniny, vody, masa, mléčných výrobků, vajec, luštěnin. Vše bohaté na vitaminy, minerály, bílkoviny, vlákninu, plné vhodných sacharidů, avšak s omezeným množstvím tuků. Připravila jsem několik konkrétních tipů pro jídelníček dospívajícího tenisty.

Tělo potřebuje zásobu sacharidů a tuků. Když mu dojdou, musíme je rychle doplnit, jinak se fyzický (i psychický) výkon zhorší. Malé děti však nevědí, co jim pomůže, a stravu většinou neřeší. Tím vystavují sami sebe náchylnosti ke zraněním, nižší vytrvalosti, psychické nestabilitě, delší regeneraci, ale také špatnému vývinu svalů i kostí.V doporučeních níže vycházím z vhodné stravy pro mladého tenistu, který má 3x týdně trénink, jedenkrát týdně fyzickou přípravu a o víkendu pár zápasů dvouhry a čtyřhry.

1)    Snídaně. Zásadní je, aby obsahovala dostatek vhodných sacharidů. Například:

  • cereálie s mlékem (ovesná kaše)
  • pečivo s medem
  • croissant s marmeládou
  • puding s piškoty a ovocem
  • makový koláč
  • jogurt a sušené ovoce
  • piškotový dort s želé / nepečený dort s ovocem a zakysanou smetanou
  • míchaná vajíčka (2 ks), pečivo + pomazánkové máslo.

K pití 0,3 dcl čaje s medem nebo šťávou, kakaa, teplého mléka, případně džusu. K tomu alespoň 0,3 dcl vody.

Pokud má dítě trénink / zápas v dopoledních hodinách, měli bychom snídani odlehčit a podávat ji zhruba hodinu a půl před výkonem. Místo cereálního pečiva dejme pečivo bílé, jelikož je pro tělo snadněji stravitelné. Dále vynechme všechny obiloviny, vločky i vajíčka, které také tělo tráví dlouho, a raději je nahraďme ovocem a mléčnými výrobky. Rozhodně doporučuji snídat každý den! Pokud dítě nechce po ránu jíst, je na vás, abyste mu podali snídani takovou formou, která pro něj bude přijatelná.

2) Dopolední svačina

Dítě je tou dobou většinou ve škole, což může být problém. Pokud mu nepřipravíte svačinu doma, koupí si buď něco samo (a všichni víme, že jablko to asi nebude), nebo nesvačí vůbec. Vhodná dopolední svačina je jeden kus ovoce a alespoň müsli tyčinka či jeden kus sladkého pečiva. Dále jsou prospěšné ořechy (dvě hrsti denně –

vlašské, mandle, para, kešu, lískové); děti se po nich lépe soustředí a získají zásobu tuků před odpoledním fyzickým výkonem. Krom toho by měly během dopoledne vypít alespoň litr tekutin.

3) Oběd

Pokud obědvá dítě ve školní jídelně, má vše, co potřebuje. Polévky, různé druhy masa, brambory, rýži, těstoviny, luštěniny, ale také sladká jídla a občas smažená. K nim zeleninový salát na různé způsoby či dezert. Z toho plyne, že děti si k obědu mohou dát cokoli, ale jde o to, aby všechno jedly Pitný režim se nesmí podceňovat (Foto: Tennis Arena/Martin Sidorják) L(a nepřejídaly se). Chápu, že ne všechny děti jedí ryby, čočku, sóju, hrachovou kaši atd. Ať si klidně dají něco jiného, ale u oběda je nejdůležitější různorodost (tedy nejíst každý den špagety s kečupem).

4) Odpolední svačina

Odpolední svačina závisí na tom, kdy je v plánu trénink (většina dětí ho má po škole). Před výkonem si musí dát něco lehkého (ovoce, světlý toast se šunkou či sýrem, sušenky atd.). Po odpoledním tréninku kefírový nápoj nebo jiný druh zakysaných nápojů (upravují trávení a jsou bohaté na vápník). Po fyzickém výkonu je vhodné cokoli bohaté na vápník, takže doporučuji jogurt, sýr, kakao atd. 

5)    Večeře

Večeři většinou chystáte doma. Malí sportovci potřebují rychlou regeneraci (ta probíhá během spánku), takže večerní strava musí být bohatá na bílkoviny a vitaminy. Nejdůležitější je zelenina a maso. Maso doporučuji pečené či grilované; smažené zatěžuje organismus, který se musí věnovat regeneraci a ne štěpení složitých tuků.

Vhodným večerním jídlem tedy je:

  • Grilovaný losos, pstruh na másle, kuřecí prsíčko (stehýnko), pečené králičí stehno (2 ks), vepřové maso (panenka, pečeně, kýta), kuře na paprice, »čína« či jiná směs se zeleninou
  • Zelenina, kterou můžeme podávat syrovou i tepelně upravenou; například rajčata jsou lépe stravitelná, tělo si z nich umí vzít více vitaminů, když jsou tepelně upravená (nikoli ovšem kečup!). Dále doporučuji brokolici, lilek, cuketu, špenát a papriku.

Po dětech nemůžete chtít, aby si samy hlídaly vhodné sacharidy, nevhodné tuky, cholesterol, minerály, vitaminy a bílkoviny. Je na rodičích a trenérovi, aby dítěti předali správné návyky. Trenér by měl hlídat, co a kolik jeho svěřenec během tréninku vypije. Rodič musí mít přehled, co dítě snídá a zda ví, jaký je rozdíl mezi snídaní před zápasem nebo dopolední školní výukou. Není to nic složitého, dítě si osvojí návyky během několika týdnů a vydrží mu celý život. Výsledkem bude lepší pocit a snazší pohyb. Zbytek sice dítě neuvidí hned, ale o to déle vydrží v kondici a bez zdravotních komplikací.

Fotografie:

 

Sdílet na:

www.tennis-arena.cz//menu-maleho-tenisty-museji-ohlidat-rodice-a-trener-170cz/

Diskuze:

Partneři

 

      LIVESCORE.in

 

 

© Tennis Arena s.r.o. 2017, Design by Beneš & Michl.
Provozováno na CMS wmPUBLIC.

Projekt www.tennis-arena.cz využívá zpravodajství ČTK a SITA, jehož obsah je chráněn autorským zákonem.
Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK i SITA výslovně zakázáno.

TOPlist